Er zal een nieuwe sponsor moeten worden gevonden voor Max Verstappen en de Grand Prix van Nederland, want Jumbo sponsort eind dit jaar niet meer. Ton van Veen, de nieuwe topman van Jumbo, onthulde vrijdag aan het AD dat ze mogelijk binnenkort ook afscheid nemen van de schaats- en wielerploeg.Jumbo is al tien jaar verbonden aan Verstappen en heeft een cruciale rol gespeeld bij de terugkeer van de Grand Prix van Nederland op de Formule 1-kalender in 2021 na 36 jaar.
Van Veen verklaarde dat Max een held is, maar hij doet mee op het wereldtoneel, terwijl Jumbo alleen in Nederland en België een prominente voedselverkoper is. Hij voegde eraan toe dat ze jaarlijks meer dan 20 miljoen euro investeren in sportsponsoring, maar elke euro kan maar één keer worden uitgegeven. Het geld dat aan Max wordt besteed kan niet worden toegewezen aan klanten of worden geïnvesteerd in duurzaamheid of gezondheid.
Aangekondigde stop van schaats- en wielerploeg mogelijk al veel eerder
De terugtrekking van Jumbo uit de topsport werd in maart al bekend gemaakt, waarbij de supermarktketen na 2024 stopte als sponsor van de schaats- en wielerploeg Jumbo-Visma. Van Veen onthulde in hetzelfde interview dat Jumbo mogelijk overweegt eind dit jaar al uit het schaatsen en wielrennen te stappen als er vroegtijdig een alternatieve financier wordt gevonden.
Jumbo heeft een tumultueuze periode achter de rug, waarbij de voormalige CEO Frits van Eerd het bedrijf in maart 2022 verliet vanwege vermeende betrokkenheid bij een witwasschandaal. Bovendien overleed Karel van Eerd, de voormalige topman van Jumbo en een gepassioneerd sportliefhebber die in 2014 had geïnvesteerd in schaatsen en wielrennen, in december 2021 op 84-jarige leeftijd. Eerder dit jaar besloot Jumbo ook haar sponsoring van de autosport te staken en daarmee haar betrokkenheid te beëindigen. Daardoor moet Verstappen nu op zoek naar een nieuwe sponsor.